evm
17 مرداد 1401 - 14:53

پرسشی درباره ورود حکومت به موضوع حجاب و اجرای حدود

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: سکوت و بی‌عملی علمای بزرگ درباره مشکلات جامعه، از عوامل اصلی جدایی مردم از احکام دینی است و ربط ضایع شدن نماز و حجاب با رابطه علما با قدرت حاکم، همین است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید ضیا مرتضوی در سخنان خود در شب تاسوعا در سلسله نشست‌های عاشورا و امروز ما گفت: اصلاح علما برای اصلاح جامعه شرط لازم است نه کافی و باید بقیه شرایط و لوازم اصلاح جامعه هم فراهم شود، چرا که علما تنها یک گروه از خواصند و به تعبیر امیر مؤمنان اگر گروه‌های دیگر نظیر قضات و نظامیان به ریاکاری و خودنمایی و کاسبی بپردازند یا تاجران و سرمایه داران خیانت کنند، یا حاکمان ظلم کنند، جامعه اصلاح نخواهد شد.

خبرگزاری مهر،خبرگزاری مهرخواصندوی با بیان اینکه «فراتر از نقش خواص، نقش مردم نیز در اصلاح جامعه تعیین کننده است»، افزود: مردم باید سطح آگاهی و انتظاراتشان را از علما و خود بالا ببرند. برخی اصحاب از امام صادق انتقاد می‌کردند که چرا قیام نمی‌کنی و در خانه نشسته‌ای؟ در صحرا، گله بزی دیدند، امام صادق گفتند اگر به تعداد این گله یاور داشتم قیام می‌کردم، آن فرد شمرد و دید ۱۷ بز در گله است. این یعنی واقع‌بینی امام در برابر شعار و حرف‌های بدون پشتوانه برخی افراد. لذا خواست و در صحنه بودن مردم تعیین کننده است.

مرتضوی که از شب گذشته بحثی را درباره نامه امام سجاد به محمدبن مسلم زهری از علمای اهل سنت و از قضات هم‌عصر ایشان، آغاز کرده بود، در ادامه به دیگر محورهای مهم این نامه اشاره کرد و درباره پیامدهای همکاری علما با ستمکاران گفت: امام در این نامه، زهری را خطاب قرار می‌دهند که به حال خودت نگاه کن و به حساب خودت برس. می‌ترسم جزو کسانی باشی که خدا درباره آنها فرمود: وارث دین و کتاب الهی شدند و توجه آنها به دنیا بود. صحابه بزرگ پیامبر رفتند و جایگاه آنها در معرفی دین به امثال تو رسیده است.

وی تصریح کرد: در انقلاب خودمان نیز باید ببینیم جایگاه امثال شهیدان مطهری، بهشتی و آیات طالقانی، موسوی اردبیلی و هاشمی به چه کسانی رسیده است؟

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به توصیه امام به زهری برای توبه، گفت: امام سجاد گفتند دینی که تو معرفی می‌کنی دین واقعی نیست. چرا مردم به تو نیاز دارند؟ آیا غافل شدی از علمای گذشته که به سلامت درگذشتند و سربلند بودند؟ فکر می‌کنی نزد خدا جایگاه ویژه‌ای داری که علمای صالح نداشتند؟ چه جایگاهی بین مردم داری و برای آنها چه می‌کنی؟ مردم در دین از تو تبعیت می‌کنند، در حالی که شایسته این جایگاه نیستی! اما مردم سراغ تو می‌آیند چون می‌خواهند مشکل آنها حل شود و علمای آنها درگذشته‌اند.

آیت الله مرتضوی درباره فواید علما برای ظالمان گفت: امام به زهری نوشتند مردم شیفته ظاهر تو شدند تا آنها هم دیندار شوند، اما جای اشتباهی آمدند و گرفتار عالمی‌شدند که افراد را در دریا غرق می‌کند. گرفتاری مردم قابل محاسبه نیست و تو هم در آن نقش داری.

این استاد حوزه علمیه، راه رهایی علما را از پیوند با ظالمان، عمل به وظیفه در چارچوب دین دانست و افزود: طبق فرموده امام سجاد، باید از قید برخی امکانات و رفاهیات و مناصب گذشت، چون ظالمان آن را می‌گیرند. امام گفتند، اگر دنیاطلبی با این سن و سال و علم و جایگاهت اینگونه در تو نفوذ می‌کند، چه توقعی از جوان‌ها و مردم عادی وجود دارد؟ اگر تو و امثال تو با عقلانیت و تقوا و تدبیر و شجاعت عمل کنید، خیلی از وقایع و اتفاقات ناگوار و شورش‌ها و خشونت‌ها اتفاق نمی‌افتد. اگر علما در میدان باشند مردم هم تبعیت می‌کنند.

*باید دید آیا ورود حکومت به موضوع حجاب، به سود دین است یا زیانبار؟

*باید دید آیا ورود حکومت به موضوع حجاب، به سود دین است یا زیانبار؟*باید دید آیا ورود حکومت به موضوع حجاب، به سود دین است یا زیانبار؟وی با اشاره به جملات امام سجاد مبنی بر اینکه، کار دینی فقط احکام فقهی گفتن نیست، از ترس امام برای زهری گفت که مبادا مصداق آیه ضایع کنندگان نماز شود و افزود: یعنی این عالم بزرگ زمان که به وظیفه خود عمل نکرده، باعث بی دینی و بی نمازی مردم شده است.

مرتضوی، به چالش حجاب در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در کشور اشاره کرد و با طرح پرسشی گفت: در مساله حجاب اگرچه اصل موضوع یک حکم فقهی است، اما در مقوله اجرای احکام باید دید «آیا ورود حکومت در مساله به سود دین است یا زیانبار است و اثر منفی در جامعه دارد؟!»

به گفته این استاد حوزه، اشکال امام سجاد (ع) به زهری، متوجه سو استفاده‌ای است که قدرت حاکم از همراهی و سکوت او به عنوان یک عالم شاخص می‌کند که پیامدهای اجتماعی و دینی و تربیتی حتی در پایبندی به ظواهر شرع در سطح جامعه دارد.

مدیر دانشنامه امام خمینی (ره) یادآور شد: حضرت امام در تحریرالوسیله معتقدند اگر سکوت علمای دین و رؤسای مذهب موجب تقویت و تأیید ظالم باشد، حتی اگر تأثیر نداشته باشد، نباید سکوت کنند. وی تأکید کرد: اگر عالمان نمی‌توانند جلو ظلم را بگیرند، کمترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که نشان دهند همراهی و قبول نداریم. دعوایی هم با کسی نداریم ولی این رفتار را قبول نداریم. حداقل این را بگویند تا ساحت خودشان از انتساب‌های نادرست پاک شود. بسیاری از رفتارها پشت همین سنگرها و سدّها به نام علم، روحانیت و دین انجام می‌شود و طبعاً باید اصلاح شود.

*حوزه و دانشگاه نباید زیر فرمان حکومت باشند

*حوزه و دانشگاه نباید زیر فرمان حکومت باشند*حوزه و دانشگاه نباید زیر فرمان حکومت باشندوی با اشاره به روایتی از پیامبر درباره دوری علما ار دنیا، تصریح کرد: نهاد علم باید از قدرت، حتی قدرتِ مشروع مستقل باشد تا بتواند به حکومت کمک کند؛ یعنی حوزه و دانشگاه زیر فرمان حکومت نباشد بلکه حکومت باید از راهنمایی آنها استفاده کند؛ مانند توصیه‌ای که مرحوم آیت‌الله صافی نسبت به سیاست خارجی داشت که مردم از آن استقبال و برخی وابستگان به قدرت، آن را تخریب کردند.

استاد حوزه علمیه قم، اصلاح جامعه را در گرو آزادی بیان نخبگان بخصوص عالمان دین دانست و اظهار کرد: عالمان دین باید با نصیحت، وظیفه خود را انجام دهند، مگر پیامبر نفرمود: وقتی فقر آمد، کفر هم می‌آید؟ مگر بابی درباره کمک گرفتن از دنیا برای آخرت نداریم؟ وقتی شرایط اقتصادی طوری است که زندگی برخی مردم در حال متلاشی شدن است و با خود بیکاری، بزهکاری و طلاق و خودکشی می‌آورد، نباید علما بی‌تفاوت باشند. علما باید بگویند در روایات، حکومت جهانی مختص به امام زمان است و بسیاری از فقها حتی به اجرای حدود در زمان غیبت قائل نیستند.

آیت‌الله مرتضوی تصریح کرد: مگر فقها مخالف اجرای حد سرقت در سال گرسنگی و قحطی نیستند؟ چرا حد سرقت وقتی معیشت اکثر مردم مختل شده اجرا می‌شود و بقیه وظایف حکومت رها شده است؟ شهید مطهری قبل از انقلاب گفته بود: حتی اگر می‌خواهید کارخانه شراب سازی را تعطیل کنید، قبلش باید برای بیکاری کارگرانش چاره بیندیشید. حضرت امیر به مالک اشتر می‌گوید: در تصمیم‌گیری باید رضایت اکثریت را در نظر بگیری نه نظر گروهی خاص؛ چرا که خشم اکثریت، آثار رضایت خواص را از بین می‌برد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره این جمله امام که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» نیز گفت: من در دانشنامه امام خمینی (س) مقاله‌ای در مورد «حفظ نظام» دارم. همان گونه که همه فقها فرموده‌اند، حضرت امام در کتاب «البیع» در استدلال بر ضرورت حکومت اسلامی به حفظ نظام تأکید می‌کنند، منظور امام از حفظ نظام «نظام اجتماعی» است؛ امام به صراحت فرموده‌ اند که وظیفه حفظ نظام سیاسی، در برابر مسئولیت بزرگ‌تر که «حفظ دین» و چهره آن است، خیلی کوچک است.

سؤالیاوجباندنشست‌های «عاشورا و امروز ما» که توسط کانون توحید، انجمن اندیشه و قلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده، تا چهارشنبه ۱۹ مرداد در محل کانون توحید ادامه دارد و همزمان از صفحات اینستاگرام این مرکز نیز پخش زنده می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 549946